تاریخ : سه شنبه 2 خرداد 1391
نویسنده : میلاد اصغریان

منابع خبری پایگاه تحلیلی صهیونیستی "دبکا" اعلام کردند که "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر و "ایهود باراک" وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تصمیم گرفته اند تا از مواضع خود در برابر "باراک اوباما" رئیس جمهوری آمریکا عقب بنشینند تا اوباما توافق موقت خود با ایران را به بوته آزمایش بگذارد؛ نتانیاهو و باراک بعد از دریافت اطمینان از کاخ سفید مبنی بر اینکه هرگونه نقض عهد مقامات ایرانی به پایان سریع تمام مذاکرات و طرح گزینه اقدام نظامی به عنوان تنها راه باقی مانده برای متوقف کردن برنامه هسته ای ایران می انجامد، تصمیم گرفته اند که با وجود محافظه کاری هایشان، با توافق موقت اوباما با ایران همراهی کنند.

در ادامه این گزارش آمده است که منابع خبری ایرانی و آمریکایی دبکا روز شنبه هفته جاری به طور انحصاری هشت ماده مربوط به توافق موقتی را که از سوی واشنگتن درباره ایران مطرح شده است و همچنان نیز منتظر توافق ایران است، افشا کردند.

"یوکیا آمانو" مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز یکشنبه هفته جاری برابر با 20 ماه مه، عهده دار ماموریتی تعیین کننده در تهران شد و آن ماموریت نیز دریافت حمایت گسترده رهبر ایران از توافق موقت هشت ماده‌ای پیش نویس شده از سوی او (آمانو) و اوباما از طریق گفت و گوهای محرمانه است.

دبکا نوشت که اگر آمانو تائید تهران در زمینه توافق با آمریکا را بدست آورد، اوباما به دو هدف مهم خود دست یافته است؛ مذاکرات قدرت های جهان با ایران می تواند از طریق چندین جلسه هفتگی جداگانه تا تاریخ نوامبر و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ادامه داشته باشد و از طرف دیگر اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نوامبر آمریکا مهار خواهد شد.

پایگاه تحلیلی "دبکا" به صورت انحصاری به این توافق هشت ماده‌ای دست یافته است، البته با توجه به این نکته که این مراحل هنوز نهایی نشده اند؛ این توافق هشت ماده‌ای با استناد به گزارش دبکا به شرح زیر است:

1- از آنجائیکه آمریکا و ایران به این توافق رسیده اند که یک توافق واقعی و جامع برای توقف برنامه هسته ای تهران غیرقابل حصول است، بنابراین آنها یک توافق موقت را می پذیرند که هر یک از دو طرف مختارند تا محتوای این توافق و اجرای آتی آن را به شیوه خود تفسیر کنند.

دبکا نوشت که این نوع جمله بندی به اوباما اجازه می دهد تا به رای دهندگان آمریکایی و افکار عمومی غرب اطمینان دهد که تهران از مقاومت در برابر بلندپروازی های هسته ای اش دست کشیده است و در عین حال رهبر ایران آمریکا را برای ایرانی ها و مسلمانان به عنوان کشوری به تصویر می کشد که حق ایران برای پیشرفت برنامه هسته ای مستقل، غنی سازی اورانیوم و ادامه چرخه تولید بمب تهران را به رسمیت شناخته است.

2- ایران غنی سازی اورانیوم را تا سطح 20 درصد که مورد نیاز برای ساخت تسلیحات هسته ای است‌، به حالت تعلیق در می آورد اما تاسیسات زیر زمینی هسته ای "فردو" را مطابق با آنچه اسرائیل درخواست کرده است،‌ متوقف و یا نابود نخواهد کرد.

3- ایران ذخیره 110 کیلوگرمی از اورانیوم غنی شده 20 درصد خود که برای تولید تسلیحات می توان از آنها استفاده کرد را صادر خواهد کرد؛ این مواد بازفرآوری می شوند و به عنوان صفحات سوختی که تولید بمب اتمی از طریق آنها بسیار دشوارتر و حتی غیرممکن است، به ایران بازگردانده خواهد شد.

4- هیچ سقفی برای تولید اورانیوم با درصد غنای پائین 3.5 تا 5 درصد برای ایران تعیین نمی شود.

5- ایران پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای را امضا خواهد کرد و بنابراین مجوز گسترش بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی را در محل صادر می کند.

6- سایت های مخفی هسته ای ایران که واشنگتن هیچ دانش صریحی درباره آنها ندارد نیز از توافق و بنابراین از حوزه بازرسی های بین المللی حذف خواهند شد.

دبکا در ادامه گزارش خود نوشت که بنابراین، اصل محوری حاکم در رویکرد آمریکا در قبال برنامه هسته ای ایران که در این توافق موقت هشت مرحله ای دیده می شود، این است "نمی دانیم و نمی خواهیم بفهمیم".

7- آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم ها علیه ایران را مرحله به مرحله کاهش خواهند داد.

دبکا در این باره نوشت که در این مورد نیز آمریکا از تاکتیک های دوگانه استفاده کرده است؛ تحریم های رسمی علیه بانک مرکزی ایران و خروج این کشور از سیستم انتقال پول "سوئیفت" به طور رسمی لغو نخواهند شد؛ با این وجود هر بانک کوچکی در غرب که مشغول اجرای معاملات تجارت بین المللی با ایران هستند، نادیده گرفته خواهند شد درست مانند اینکه اقدامات ضد تحریمی که چین، روسیه، هند و ترکیه در معاملات تجاری خود با ایران عملی می کنند و آمریکا این اقدامات را تحمل کرده است.

8- آمریکا و اروپا تحریم نفتی علیه ایران که قرار است از اول ژوئیه سال 2012 میلادی اجرایی شوند را لغو خواهد کرد.

در ادامه این گزارش آمده است که جزئیات این مراحل همچنان باید شکل دهی شود و عملی بودن آنها به اثبات برسد اما شرایط فعلی این توافق موقت به گونه ای است که برای اسرائیل غیرقابل قبول خواهد بود زیرا این توافق موجب می شود ایران راه گریز کافی را برای توسعه برنامه بمب هسته ای بدون وجود هیچ مانع واقعی داشته باشد.

دبکا نوشت که کاخ سفید با نگرانی منتظر تائید رهبر ایران برای فعال شدن رابطه وعده داده شده از سوی اوباما در مذاکرات رسمی و محرمانه با گروه 1+5 با ایران است؛ مذاکراتی که در تاریخ 23 ماه مه در بغداد ادامه خواهد یافت؛ در ادامه این گزارش آمده است که قدرت جهانی سازمان ملل از طریق این رابطه توافق دوجانبه آمریکا و ایران را تائید خواهد کرد و از سیاست چالشی رئیس جمهوری آمریکا در برابر ایران دفاع می کند.

در این گزارش آمده است که با حصول چنین توافقی، بحث اقدام نظامی اسرائیل علیه تاسیسات هسته ای ایران بدون وجود احتمال انزوای بین المللی ایران، برای تل آویو دوبرابر دشوار خواهد شد؛ و تا زمان رسیدن به چنین توافقی نیز دولت اوباما موضع تهدید کننده اسرائیل را برای تسلیم ایران جهت همراهی دیپلماتیک درباره برنامه هسته ای تهران مفید می داند و این در حالیست که آمریکا در عین حال حقیقتا مانع بحث اسرائیل درباره تهدیداتش علیه ایران می شود و همین بازی دوگانه است که گفت و گوی آمریکا و ایران را امکان پذیر و کارآمد کرد.



|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
موضوعات مرتبط: سياست , ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید