هاآرتص: غرب قدرت نابود کردن توانمندی هسته‌ای ایران را ندارد
تاریخ : چهار شنبه 3 خرداد 1391
نویسنده : میلاد اصغریان

روزنامه صهیونیستی هاآرتص، سرمقاله امروز خود را به نشست گروه 1+5 با ایران در بغداد اختصاص داد که قرار است فردا در پایتخت عراق برگزار شود.

این روزنامه بی‌اعتمادی میان ایران و جبهه غربی را بی‌اعتمادی تاریخی خواند و نوشت: نوعی خوش‌بینی و نوعی بی‌اعتمادی تاریخی نشست فردا در بغداد را همراهی می‌کند. این نشست سرنوشت‌ساز است که ایران و گروه 1+5 هر کدام تلاش خود را در آن به کار گرفته‌اند تا ریشه بحرانی را که بیش از مسائل دیگر قابلیت انفجار دارد، بکنند.

هاآرتص در ادامه صراحتا از ناتوانی ایستادگی غرب در مقابل توان هسته‌ای ایران سخن گفت و نوشت: نوعی اجماع دوگانه میان کشورهای غربی وجود دارد؛ نخست اینکه به ایران اجازه داده نشود که به سلاح اتمی برسد اما از سویی دیگر این کشورها تمایل یا قدرت نابودی توانایی‌هایی هسته‌ای ایران را ندارند. این نشست فقط بخشی از خواسته‌های اسرائیل را حداقل طبق آنچه سران آن اعلام کردند که قدرتش را دارند، بر آورده می‌کند.

این روزنامه اختلافات کشورهای غربی بخصوص روسیه و چین دو عضو دائم شورای امنیت با اسرائیل را نیز مطرح کرد و نوشت: اختلاف با اسرائیل فقط درباره قدرت نیست بلکه درباره استنکاف کشورهای غربی در کنار روسیه و چین درباره واگذاری راهبرد جهانی به اسرائیل نیز هست تا اسرائیل حقایقی را مقابل چشمان آنان قرار دهد که مجبور شوند [همه‌شان] با نتایج آن مقابله کنند نه فقط اسرائیل. تا حد زیادی نشست بغداد، فقط برای متوقف کردن تهدید هسته‌ای ایران نیست بلکه برای متوقف کردن تهدید راهبردی اسرائیل هم هست.

هاآرتص به نتیجه احتمالی نشست بغداد همه اشاره کرد و با بیان این ادعا که ایران دارای اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای است -چیزی که ایران همیشه قویا رد کرده و گزارش‌های آژانس آن را تایید کرده- نوشت: بهتر است این را هم در نظر داشت که هیچ یک از طرف‌ها[ی مذاکره] در بغداد به همه خواسته‌های خود نمی‌رسند. پایان دادن به بحران، توقف غنی‌سازی قبل از رسیدن به سطح نظامی و منع تولید سلاح اتمی -البته اگر ایران اصلا اینها را بپذیرد- به نشست‌های زیادی نیاز دارد.

این روزنامه پرتیراژ صهیونیستی در ادامه راهکار دیپلماتیک را بر راهکارهای دیگر ترجیح داد و با تایید راه دیپلماتیک نوشت: در کنار راهکار نظامی اسرائیل یا جهان، باید تلاش دیپلماتیک را تایید کرد و اجازه داد تا کانال‌های غیرخشونت‌آمیز باز شود و برای آن آرزوی موفقیت کرد. اسرائیل که موفق شد دنیا را علیه ایران بسیج کند، حق ندارد که به این تلاش جهانی که در ضمن امور دیگر در جریان است، یا شاید اساسا برای دفاع از اسرائیل باشد، صدمه بزند.

مذاکره یک روزه 1+5 با ایران  3 خرداد (23 می 2012) در بغداد پایتخت عراق برگزار می‌شود. نشست قبل نیز شنبه 26 اردیبهشت (14 آوریل) در استانبول ترکیه برگزار شد.



|
امتیاز مطلب : 18
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
موضوعات مرتبط: سياست , ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید