تاریخ : یک شنبه 7 خرداد 1391
نویسنده : میلاد اصغریان

جمعی از منتخبین اصولگرای مجلس نهم عصر امروز (شنبه) در محل تالار مدرس ساختمان مشروطه مجموعه بهارستان برای انتخاب رئیس و هیئت رئیسه پیشنهادی برای مجلس تشکیل جلسه دادند.

در این جلسه، به اتفاق آراء و بدون رأی‌گیری غلامعلی حدادعادل منتخب اول مردم تهران در مجلس نهم به عنوان رئیس پیشنهادی اصولگرایان منتخب مجلس نهم برگزیده شد.

 

حدادعادل: حفظ وحدت اصولگرایی از اینکه چه کسی رئیس مجلس شود، مهمتر است

 

غلامعلی حداد عادل منتخب اول مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این جلسه اظهار داشت: کاش در و دیوار این فضا زبان داشتند و با ما از تاریخ مجلس در ایران سخن می‌گفتند.

 

مشاور عالی مقام معظم رهبری با بیان اینکه اگر این در و دیوار زبان داشت، شاید ما معنا و مفهوم اجتماع خود را بهتر درک می‌کردیم و در راهی که پیش گرفته‌ایم مصمم‌تر می‌شدیم، تصریح کرد: حقیقت این است که مجلس نهم آغاز پرچالشی یافته البته همیشه انتخاب رئیس مجلس با گفت‌وگو و حرف و سخن همراه بوده اما این بار بیش از هر زمان دیگری مسئله‌ساز شده است.

 

وی با تاکید بر اینکه موضوع انتخاب رئیس مجلس بحث اصلی کوچه و بازار و رسانه‌های داخلی و خارجی است، گفت: فعالان سیاسی در این خصوص موضع گرفته‌اند؛ رقابت برای انتخابات امر لازمی است و خیلی وقتها مفید است. فی‌نفسه مذموم نیست به شرط اینکه در چارچوب اصول و ضوابط اسلامی بوده و اخلاق رعایت شود.

 

حداد عادل ادمه داد: آنچه در این روزها شاهد هستیم این است که این رقابت که به نظر کاملا می‌تواند در چارچوب اصولگرایی و با حفظ وحدت اصولگرایی صورت گیرد منجر به انشعاب و انشقاق در اصولگرایی شده است.

 

منتخب اول مردم تهران در مجلس با بیان اینکه بنده در عرایضی که دارم تکیه و تاکیدم بر روی همین مسئله است، افزود: برای بنده سوال جدی مطرح است که چه نیازی ایجاب می‌کند ما اصولگرایی را شکسته و فراکسیون دیگری با نام دیگری در میان اصولگرایان ایجاد کنیم. سوال مهم این است آیا انتخاب رئیس مجلس در درون مجموعه اصولگرایی با حفظ وحدت این مجموعه ممکن نیست؟

 

وی با تاکید بر اینکه حفظ وحدت اصولگرایی از اینکه چه کسی رئیس مجلس شود مهمتر است، اظهار داشت: با حفظ وحدت اصولگرایی می‌توانیم انتخاب بهتری داشته و خود را در آینده تصحیح کنیم.

 

حداد عادل یادآور شد: بر همین اساس بنده در این فرصت کوتاه می‌خواهم قدری دوستان را به سابقه اصولگرایی توجه دهم؛ از اول انقلاب در فضای سیاسی کشور اصطلاحات مختلفی مطرح شد که ریشه نداشت و از درون مکتب بیرون نیامده بود.

 

رئیس مجلس هفتم با تاکید بر اینکه یک عده به راست و یک عده به چپ موسوم شدند و بعدها خط سومی نیز پدید آمد، افزود: در یک دهه اختلاف راست و چپ بر سر سلیقه یا بینش اقتصادی در اداره کشور بود؛ پس از آن اصطلاحات دیگری پیش آمد و در نهایت از خرداد 76 ما با پدیده‌های جدیدی در دسته‌بندی سیاسی در ایران و انقلاب مواجه شدیم.

 

حداد عادل بر همین اساس به پدید آمدن اصلاح‌طلبان از دوم خرداد اشاره و تصریح کرد: این اصطلاح در مجلس ششم تبلور یافت؛ وحدت اصلاح‌طلبان سلبی بود یعنی مخالفت با یک چیز آنها را گرد هم آورده بود.

 

منتخب اول مردم تهران در مجلس نهم با بیان اینکه مقام معظم رهبری به اصلاح‌طلبان فرمودند که شما سعی کنید اصلاح‌طلبی را تعریف کنید گفت: بزرگترین چالشی بود که در برابر آنها نهاده شد و تعریف اصلاح‌طلبی خیلی دشوار و هر کس از ظن خود آن را تعریف می‌کرد.

 

وی بر همین اساس اوج داستان‌های آن زمان را در مجلس ششم دانست و گفت: وقتی آن اتفاق در فضای سیاسی کشور رخ داد آنها مخالفان خود را با اصطلاح‌های متفاوت اقتدار‌گرا، تمامیت‌خواه، محافظه‌کار و انواع برچسب‌هایی که به ما در مجلس ششم می‌زدند نام می‌نهادند.

 

حداد عادل ادامه داد: در آن حال و هوا بود که بعد از 5 سال یعنی از خرداد 76 تا اسفند 81 که دومین انتخابات شورای شهر صورت گرفت به همت عده‌ای از دلسوختگان راه تازه‌ای آغاز شد که رهنمودهای رهبری برای آنها اصل بود و ما در انتخابات شورای شهر دوم دیدیم که جریانی به نام آبادگران متولد شد.

 

رئیس مجلس هفتم با تاکید بر اینکه همین عنوان سال بعد در انتخابات مجلس هفتم و در مقابل اصلاح‌طلبان نیز قد علم کرد و مردم به آنها رای دادند افزود: آبادگران مقدمه‌ای برای پدید آمدن اصولگرایان بود، اصولگرایی عنوانی است که رهبری از آن دفاع کردند؛ مقام معظم رهبری رهبر همه ملت ایران است و ایشان خود را در قالب هیچ حزب و سازمان خاصی محدود نمی‌کنند.

 

وی با تاکید بر اینکه اما مقام معظم رهبری یک بار به صورت مشروح و منظم از اصولگرایی دفاع کردند ویژگی‌های آن را برشمردند اظهار داشت: مقام معظم رهبری اصولگرایی را مانند چتری گسترده بر سر همه تشکل‌های مومن و در خدمت انقلاب خواستند.

 

حداد عادل با بیان اینکه اصولگرایی ترجمان و تبلور انقلابی بودن است گفت: آنگونه که امام از ما خواسته‌اند و رهبری نیز پرچم‌دار آن هستند تعریفشان از فعالیت سیاسی صحیح اصولگرایی است.

 

رئیس مجلس هفتم با بیان اینکه وقتی اصلاح طلبان تعریفی برای اصلاح طلبی نداشتند، مقام معظم رهبری در برابر آنها تعریف ارائه دادند، اظهار داشت: همه ما راهی طولانی را طی کردیم تا به اینجا برسیم. لذا باید گفت اصولگرایی در رهگذر درگیری‌ها و رنجها به اینجا رسیده است.

 

حدادعادل با تأکید بر اینکه این چارچوب اصولگرایی نباید شکسته شود، ادامه داد: ما اختلاف سلیقه در درون اصولگرایی را صحیح می‌دانیم اما معتقدیم انتخاب رئیس مجلس چیزی نیست که برای آن اصولگرایی را متلاشی کنیم.

 

رئیس مجلس هفتم خاطرنشان کرد: ما برای تشکیل مجلس اصولگرا بسیار تلاش کردیم و امروز که روز چیدن میوه آن است نباید بدست خودمان اصولگرایان را مقابل خود قرار دهیم.

 

وی در بر همین اساس اضافه کرد: اصولگرایان باید دور یکدیگر بنشینند؛ هرکس که داوطلب ریاست مجلس است باید خود را عرضه کند و هرکس که رأی نیاورد نباید خود را در مجلس عرضه کند.

 

حدادعادل بیان داشت: بنده اصولگرایی را محترم می شمارم و امیدوارم اصولگرایی حفظ شده و تحقق عملی یابد.

 

زاکانی: رهروان ولایت با ریاست مرندی برای اداره جلسه فردا موافقت نکرد

علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در  نشست اصولگرایان امروز اصولگرایان اظهار داشت: هیئت رئیسه سنی مجلس را آقای مرندی می‌تواند اداره کند که البته این امر به تصویب نرسید.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: در جلسه اصلی فردا هیئت رئیسه سنی تعیین خواهد شد.

وی با بیان اینکه هیئت رئیسه فردا موقت است، یادآور شد: معمولا 90درصد این هیئت رئیسه دائم خواهد شد.

حدادعادل تصریح کرد: ما برای اداره جلسه فردا آقای مرندی یا علما را پیشنهاد دادیم؛ اما اعضای رهروان ولایت این را نپذیرفت و از این رو آقای ابوترابی گفت که ما خودمان اداره فردا را حل و فصل خواهیم کرد که چه کسی جلسه فردا را اداره کند.

آقاتهرانی: مقبولیت هر مجلس با میزان نزدیکی به ولایت سنجیده می‌شود

همچنین حجت الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی منتخب مردم تهران در مجلس نهم عصر امروز شنبه که در جلسه فراکسیون بزرگ اصولگرایان که در ساختمان مشروطه برگزار شد، طی سخنانی به آیه "واعتصموا به حبل الله جمیعا" در قرآن کریم اشاره کرد و گفت: منظور در این آیه این است که با چنگ زدن به ریسمان الهی و در پرتو هدایت خدا عمل کنیم.

وی همچنین به موضوع امتحان بزرگان در زمینه حب نفس و مقام اشاره کرد و افزود: این مسئله بسیار مشکل است و گاهی اوقات افراد در وادی سیاست به صورت سکولار عمل می‌کنند.

آقاتهرانی با تأکید بر اینکه سیاست ما عین دیانت ماست، اظهار داشت: این مسئله باید در عمل نیز عینیت داشته باشد و در آن سیاسی کاری صورت نگیرد.

وی با بیان اینکه آزادانه و مردانه رأی دادن بهتر از اتکا به غیر خدا و همراهی با غیر اهل بیت است، گفت: نمره مجلس به رابطه ما با ولایت فقیه بستگی دارد و در حقیقت میزان قبولی هر مجلس به اندازه نزدیکی آن با ولایت است.

به گزارش خبرنگار فارس، در ادامه این نشست نیره اخوان نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز طی سخنانی اظهار داشت: باید ویژگی‌های مدنظر مقام معظم رهبری در انتخاب هیئت رئیسه لحاظ شود.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در دوره هفتم به نمایندگان سفارش کردند که این چهار سال تمام می‌شود و مردم منتظر هستند ببینند که چگونه برای آنها کار می‌کنیم.

نماینده منتخب مردم اصفهان در مجلس نهم با تأکید بر اینکه حدادعادل در زمان ریاست خود به درستی عمل کرد و جلوی ریخت و پاشها را گرفت، اظهار داشت: باید از افرادی در هیئت رئیسه استفاده شود که ویژگی‌های مدنظر مقام معظم رهبری را داشته باشند.

اخوان یادآور شد: ما دلمان نمی‌خواست این موضوع به جدایی بین اصولگرایان بینجامد؛ کسانی هم که در فراکسیون رهروان ولایت حضور دارند اصولگرا هستند و امیدواریم این جدایی در نهایت به صلاح اصولگرایان باشد.

بر این اساس علی اصغر زارعی منتخب مردم تهران در مجلس نیز  فرم‌هایی را برای انتخاب هیئت رئیسه مجلس در اختیار نمایندگان قرار داد.

سالک: حرکت اصولگرایی باید همراه با تقوا باشد

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، حجت الاسلام احمد سالک نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی که ریاست جلسه امروز نشست اصولگرایان را بر عهده داشت، طی سخنانی  اظهار داشت: نمایندگان باید بر اساس اخلاق اسلامی و اخلاق شریعت عمل کنند.

سالک با بیان اینکه ما باید حرکت اصولگرایی را باتقوا پیش ببریم، تصریح کرد: امروز دفاع از مطالبات رهبری و مردم که هر دو یک دید را می‌خواهند، یک تکلیف است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه مجلس باید تحول‌گرا و در عین حال قدرت تغییر داشته باشد، افزود: شجاعت، اخلاص، مطیع ولایت بودن و احیاگر درخواست‌های مردم بودن از دیگر وظایف نمایندگی است.

وی تأکید کرد: سیاست مجلس نهم بر اساس نامگذاری سال یعنی تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی خواهد بود و مجلس باید در این راستا تعامل خوبی با دستگاه‌های مربوطه همچون حوزه، دانشگاه‌ها، دولت و قوه قضاییه داشته باشد.

سالک یادآور شد: مجلس نهم باید زیر چتر اصولگرایی شکل بگیرد و تفرقه در آن وجود نداشته باشد.

بررسی گزینه های پیشنهادی برای هیات رئیسه توسط هیات 7 نفره

در این جلسه "غلامعلی حدادعادل" منتخب اول مردم تهران در مجلس به اتفاق نظر حاضرین به عنوان رئیس پیشنهادی این فراکسیون برای مجلس نهم برگزیده شد اما تصمیم‌گیری برای نواب پیشنهادی این فراکسیون برای هیئت رئیسه مجلس انجام نشده است.

بر این اساس هیئتی 7 نفره بر اساس نظر حضار انتخاب شده است تا گزینه‌های پیشنهادی برای نواب و دبیران هیئت رئیسه و نیز ناظرین مجلس را مورد بررسی قرار دهد و نتیجه و جمع‌بندی نهایی را در جلسه فردای اصولگرایان که با حضور همه منتخبین اصولگرای مجلس نهم برگزار می‌شود، اعلام کنند.

الیاس نادران، علیرضا زاکانی، نیره اخوان، افخمی، یحیی‌زاده، پژمان‌فر و جراره، این هیئت 7 نفره را تشکیل می‌دهند.

به گزارش فارس، جلسه فراگیر و واحد اصولگرایان عصر فردا (یکشنبه) 7 خردادماه با حضور همه منتخبین اصولگرای مجلس نهم در صحن پارلمان برای انتخاب رئیس و هیئت رئیسه پیشنهادی موقت مجلس نهم به صحن علنی برگزار می‌شود.

در جلسات عصر امروز فراکسیون اصولگرایان و رهروان ولایت، به ترتیب "غلامعلی حدادعادل" و "علی لاریجانی" به عنوان رئیس پیشنهادی مجلس نهم برگزیده شدند.



|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
موضوعات مرتبط: سياست , ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید